Sebaris Doa Tanda Kasih Dan Sayang



Terbayang waktu kita masih kecil. Ketika ayah atau ibu hendak pergi selalu kita tak rela ditinggalkan, kita menangis. Ketika ayah atau ibu kembali mereka bawakan setangkai gula-gula atau sedikit makanan sebagai tanda kasih dan sayang. Betapa bahagianya kita waktu itu.


Pernahkah kita terbayang apa tanda kasih dan sayang kita ketika keduanya telah tiada. Ketika harta tak lagi mereka perlukan, ketika canda tawa tak lagi membahagian mereka, sedikit nasihat untuk kita renungkan.


Sebelum pejamkan mata untuk tidur itu, biasakan diri berdoa kepada ibu bapa. Baik masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.
Doakan mereka sihat kalau mereka masih hidup. Doakan ampunan untuk mereka. Doakan mereka dikurniakan kebahagiaan dunia dan akhirat.
Jika mereka telah tiada, mintalah ampunan untuk mereka. Istighfar kita sebagai anak akan dapat meninggikan darjat kemuliaan mereka di akhirat kelak.


"Ya Allah, ampunkan dosa kami dan dosa kedua ibu bapa kami. Sayangilah kedua ibu bapa kami seperti mana mereka menyayangi kami ketika kami kecil dahulu". Aaamiiin






Ibnuhajar Nurdin
Hanya sebuah catatan

Catatan popular daripada blog ini

7 Rahasia Bahagia Hidup Dunia dan Akhirat

Ternyata kerja di Australia lagi hebat

Beberapa pemikiran yang dapat menganggu kebahagiaan.